DEFINISI PEMASARAN
> Pemasaran merupakan satu
proses sosial dan pengurusan di mana individu atau kumpulan memenuhi keperluan
dan kehendak mereka melalui penghasilan dan penukaran produk atau nilai di
kalangan mereka.
Sistem pemasaran
Sistem Pemasaran
mengandungi empat peringkat aktiviti. Setiap peringkat aktiviti mempengaruhi
peringkat yang lain. Setiap peringkat aktiviti juga menambah nilai kepada
sistem pemasaran.
1) Pembekal- Peringkat ini membolehkan input digunakan untuk pengeluaran barangan dan perkhidmatan.
- Setiap syarikat menambah nilai kepada bekalan input untuk membentuk produk(barangan,perkhidmatan atau kedua-duanya) untuk ditawarkan kepada pelbagai pasaran.
- Pada peringkat ini,syarikat dapat memastikan produk/output mereka boleh sampai kepada pengguna dengan lebih berkesan berbanding jika dilakukan oleh pengeluar sendiri. Orang tengah mengedarkan barangan dengan lebih berkesan walaupun ke kawasan pedalaman.
- Pada peringkat ini, output syarikat (produk) akan dibeli oleh pengguna. Pengguna merupakan focus utama dalam pemasaran.
Elemen-elemen pada pemasaran
1) Keperluan
* Asas kepada kehidupan manusia dan meliputi keperluan fizikal.
2) Kehendak
* Keperluan manusia yang dibentuk oleh budaya sekeliling serta personaliti individu.
3) Permintaan
*Berkehendakan kepada pelbagai jenis produk yang ditawarkan di pasaran.
4) Produk
*Apa sahaja yang ditawarkan kepada pengguna untuk perhatian, milikan atau kegunaan yang akan memenuhi sesuatu keperluan atau kehendak.
5) Nilai, kepuasan & kualiti
* Konsep nilai – persepsi seseorang pengguna terhadap sesuatu produk atau servis yang ditawarkan.
* Kepuasan pelanggan – keupayaan sesuatu produk untuk mencapai jangkaan yang diharapkan oleh pengguna terhadap sesuatu produk atau servis.
* Konsep kualiti – kualiti mempunyai kesan langsung ke atas prestasi produk akan seterusnya ke atas kepuasan pelanggan.
6) Pertukaran
* Pertukaran nilai antara dua belah pihak.
7) Urusniaga
* Tindakan dalam mendapatkan sesuatu yang dikehendaki dari satu pihak dengan menawarkan sesuatu yang lain sebagai balasan.
8) Perhubungan
* Mewujudkan urusniaga jangka pendek dan membina perhubungan dengan pelanggan.
Falsafah Pegurusan Pemasaran
1) Pendekatan
pengeluaran
* Mempunyai kecenderungan untuk memilih
keluaran-keluaran yang tersedia dan berharga murah.
2) Pendekatan
produk
* Pengguna lebih gemar kepada keluaran-keluaran yang
berkualiti tinggi, mempunyai banyak ciri rupa dan berprestasi tinggi.
3) Pendekatan
jualan
* Pengguna tidak akan membeli jumlah keluaran yang
mencukupi jika organisasi tidak menyalurkan usaha untuk menjual dan
mempromosikan.
4) Pendekatan
pemasaran (moden)
* Pencapaian matlamat sesebuah organisasi bergantung
kepada penentuan keperluan dan kehendak pasaran sasaran dan penyampaian kepuasan
tersebut dengan lebih cekap dan berkesan daripada saingan.
5) Pendekatan
pemasaran kemasyarakatan
* Konsep ini memerlukan pemasar untuk mengambil berat tentang hal-ehwal dan kebajikan pengguna dan masyarakat.
* Konsep ini memerlukan pemasar untuk mengambil berat tentang hal-ehwal dan kebajikan pengguna dan masyarakat.
No comments:
Post a Comment